Tuesday, October 11, 2005

menggong..

dulu arwah ayahanda paling tak suka bila aku sebut perkataan tu..
banyak dia pesan, jangan sebut ba** , gil*, puk* dan macam2.
bih kurang tu cam mencarut la aku kira..aku jdi fobia dengan nye!
tapi lain plak menjak 2menjak ni..
'menggong..' seakan aspirasi baru dalam komunikasi, seperti
kita lebih intim kerana nye.. mungkin aku juga sedang 'menggong'..
apa pun aku dah tau kini, secara spontan atau buat2 donno,
semasa situasi 'menggong' amat hebat. inspirasi mengunung!..


titip rindu buat ayah..

dan pohon kemuning
akan segera ku tanam
satu saat kelak dapat jadi peneduh
meskipun hanya jasad bersemayam disini
biarkan aku tafakur
bila rindu.. kepada mu

walau tak terucap
aku sgt kehilangan
sebahagian semangat ku ada dalam doa mu
warisan yg ko tinggal, bertuah sederhana
aku catat dlam jiwa
dan coba.. ku jalankan

meskipun aku tak dapat menunggu mu saat terakhir
namun aku tak kecewa
mendengar engkau berangkat
dengan senyum dan ikhlas
aku yakin ko cukup bawa bekal
dan aku bangga jadi anak mu

ayah.. aku berjanji
akan aku kirimkan
doa yg pernah ko ajarkan kepada ku
setiap sujud sembahyang, ko hadir terbayang
tolong bimbinglah aku
meskipun ko dari sana

sesungguh nya lah
aku menangis sgt lama
namun aku pendam agar ko berangkat dgn tenang
sesungguh nya lah aku merasa blum cukup berbakti
namun aku yakin ko telah memaafkan ku

air hujan menguyur.. sekujur bumi
kami yg ditinggalkan...tabah..dan tawakkal..

ayah..aku mohon maaf
atas keluputan ku
yg aku sengaja.. mau pun tak sengaja
tolong pandangi kami dengan sinar nya syurga
teriring doa..selamat jalan
buat mu ...ayah tercinta!..

(1.30am ~ jumaat ~ 27 april 1990 ~ 1 syawal 1410)



p/s.. putra n putriku

0 Comments:

Post a Comment

<< Home