Thursday, October 20, 2005

hikayat 1 hari 1 malam

Aku tak penah citer dalam entry yg lepas2 diari idup sehari aku..
Bukan apa , malam ni aku terkejut tgh malam sbb aku tidor awal dan
raser tekak aku ni haus sesangat.

Dah masuk 16 ari dah umat islam poser taun ni, aku pun sama,
dah separuh bulan, kejap je raser.. kira nikmat `kick poser` dah
nak naik. Cam biaser seperti pagi2 yg lain aku pegi keje,
lalu jalan sama cam semalam. Kalau semalam aku lalu sini,
jalan ni jugak. Beh kurang sama je jumpa org yg pentingkan diri sendiri.
Semua ade tujuan, semua ketempat masing2. dalam kepala diorang
ade macam2 yg diaorang pikir. Kalau ader roti pun bukan leh sapu jem.
Jem ni jem lain dari yg lain. Ini jem `trafik jem..`
Masa aku queue semalam nak bayar tol, adelah sebuah lori kecik kat
sebelah aku. `pon..ponn` dia bagi honk kat aku.
Aku toleh sebelah, driver tu cebik muka dia..halakan
ketayar belakang aku. Pusing2 tangan kanan cam nak buat baik ngan aku.
Aku paham maksud dia.. tayar blakang aku poncit ..
mmg raser gelong2 tadi. Pas bayar tol.
aku ketepi cari parking..hhmmm bila kuar kete,
tgk tayar mmg poncit daa..
`alhamdulillah` aku syukur sgt sbb dia poncit kat tempat baik2,
bukan tgh hutan atau dalam hujan. Ini mmg keje peveret aku,
sebarang keje guna tulang pat kerat mmg aku minat dari dulu.
Dalam 15 minit je aku dah siap cuci tangan.

Pagi ni aku sampai tepat masa, mulut aku sih pelan2 nyanyi
lagu `man baii` (tajuk lagu aku tak tau, yang aku tau
~ ramadam ini..~ bole la tu..) terus aku ulang sebab lam kete
tadi asyik sgt lagu tu kat radio. Aku mmg suka man bai.
Takat aku tau la.. personaliti dia kira ok gak.
Suka yg puitis cam ramli sarip dan ebiet g ade. Peveret lagi!..

Selak2 keje yg aku kena buat ari ni… ermm biaser je!
Dah dekat tghari..aku menguap cam badak air tak tidur seminggu,
ngantuk giler! Sempat gak aku leep kat kusi.. sib baik bos tak
turun jenguk,, hik3..
Tapi kejap je, ade mamat vendor nak jumpa kerana nak compirm spec
barang yg diantar sama ngan yg exist.. aku tarbie gak mamat tu
sebab datang nak buat keje dengan tak cukup alatan keselamatan..
apa punya vendor! Aku dah geram.. tapi cepat2 aku ingat balik,
ni bulan poser, mungkin dia terlupa.. ok la, cool balik… sowi beb!

Solat zohor aku lewat skit.. tapi masih separuh waktu.
Ini lah perngai aku yg susah nak ubah.. masyaallah!...
Aku buka internet..post blog yg bawah ni ~hik3~.,
macam aku dah terlupa sesuatu, semyumku tetiba..
kalau korang tengok mesti kata aku tak sihat!
Ade sms dari kakak.. cam ajak aku teman dia, suka sgt raser,
dia kata dia loya ngan meeting kat keje dia,.. sok..sek..sok..sek
ngan kakak.. guitar, elizabeth, harry, ibu ,anak dan blaa..blaaa ..blaa....
ceria je dia, kadang2 dia bisu, aku tekedu!,..
aku akan tekedu bila dia bisu.
aku dah lewat solat lagi akibat terlajak sokkk ..sekk...
tak per, sih ade masa

Nak balik dah, aku tengok kat jalan kete berbaris
panjang cam raptai ari kebangsaan ke50.
Mesti tak sempat buka poser kat umah kalau macam ni,
belok kiri ke petrol station, beli lemon tea lipton utk
bekalan disamping 3 ketul kue (bukan kue siput tau..)
Kat luar hujan mengila. Macam tak der ari lain dah nak turun,
cam nak gugur semua air kat langit tu,
cam esok dah start kemarau panjang..
tapi itu lah fenomena yg aku suka.
Dingin dan buat otak aku beku kejap. Sambil dengar radio
kete light n easy.. waktu buka dah masuk, aku ketepi skit,
area bus stop yang tak der orang. Aku capai lemon tea lipton
dan semasa aku `allahhum malakasomtu….. teraser ader
cebikan kat muka aku., jemuran dah turun….pipi aku basah..
kerdil sgt raser aku kala ni. biarkan lah,
sesungguh nyer aku redha! Airmata ini amat panas .
Terbayang ayah dialam nye!
Lepas teguk separuh , aku jalan terus kerumah.
Lepas isyak, teraser kepala pening sikit, mungkin kena hujan
masa keluar dari kete tadi.
Aku raser berat sgt kepala ni, malas sgt nak gi terawih..ohhh…
Tgh malam aku terjaga….ohhhhh..lagii..
Macam2 dlam kepala ni! Mungkin aku dah terlajak jauh!..
Jap ehh… aku nak main solitaire!..

*#^%&*^ …bila lagu raya nak berkumandang..ni , belalang?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Blogs take giant step toward mainstream
Internet "blogs" get a boost from the big search engines, which make the personal journals more accessible and move them toward mainstream journalism.
Hey, you have a great blog here! I'm definitely going to bookmark you!

I have a charles shwab site/blog. It pretty much covers charles shwab related stuff.

Come and check it out if you get time, Scott :-)

Thu Oct 20, 10:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Harta yang paling berharga bagi seorang insan sesudah mati..... adalah anak yang soleh..
yang sentiasa mendoakan kebahagiaannya di alam abadi..

Jadi, sempena bulan yang penuh barakah niii.. HANTARlah "sesuatu" untuk ayah, tanda kasih kita padanya..

Thu Oct 20, 02:25:00 PM  
Blogger nAiMaH said...

10q..

Sat Oct 22, 06:21:00 AM  

Post a Comment

<< Home